Jaan Tultsi reportaaz Jaapanist

Vahur Mäe, toimetaja   |   23. aug. 2005, 20:45

Jaan Tults, Eesti Sõudeliidu peatreener ja mänedzer GIFU, Jaapan 2005.23.08 Kell 21:00

139

Nagaragawa Rahvusvaheline Sõudekeskus paikneb kolme jõe, Kiso, Nagara ja Ibi jõe eraldumise piirkonnas, Nagara jõel, 18 km Hashimast, kus Hotell Koyos Eesti delegatsioon peatub.

Meiega koos elavad veel Norra, Prantsuse, Austraalia, Belgia ja Portugali sõudjad. Nimetatud kolme jõe eraldamise projekt ja teostus pärineb Hollandi insenerilt Johannis De Rijka`lt ja tööd algasid 1887. aastal ja lõpetati 1912. aastal. Praegu asuvad madalal maal põhiliselt riisipõllud. Saabumispäeval, 22-l oli meile ja paljudele teistelegi üllatuseks pruun sogane vesi ja tugevast vastuvoolutuulest tingitud lainetus, nii et vee peale ei saanud. Vool ja kõikuv veetase olid täielikuks üllatuseks. Teatavasti peab olema võistlusdistantsil seisev vesi, voolu kiirus 0. Ilmselt üleujutuse ohu tõttu on mingisugused lüüsid- väravad kuskil lahti ja prahti täis oleva jõe tase kõikus ka lühikese aja jooksu üle 1, 5 m.

Kliima on siin küllalti niiske ja soe, võiks öelda subtroopiline. Tatjana Jaanson nägi igatahes, kui ta eile koos poistega jooksmas käis, tänaval madu ja mingisuguseid suuri kärbseid, hotelli ümber kostab aga meeletut lõunamaist sirinat.

Taifuuni ootel

Täna hommikul kell 5:45 anti täpne ilmateade 23.-24.-ks mis lubas vaikset ilma, seega saime vee peale. Tuule kiirus 2-3 m/s, vool ikka endiselt kiire nagu Tiraspolis või Belgradis kevadel Savva jõel. Rämpsu oli nii palju, et neljasel õnnestus kiil kõveraks sõita.
Orgkomitee ja FISA eesistumisel toimus täna kaks esindajate koosolekut, hommikul kell 8:00 ja peale lõunat 17:00. Algus informeerit meid lihtsalt olukorrast läheneva taifuuni kohta, pärast aga oli valmis ka abinõude plaan ja tegevuskava. Taifuune on üldse kahte – tugeva tuule või tugeva vihma tüüpi. Meile pealetulev on tuule tüüpi, mitte aga õnneks ülitugev- prognoosi järgi on tipp meie kohal keskööl vastu 26-t kiirusega 16 m/s, võib olla rohkem, võib olla vähem. Algab 25-dal ja vaibub 27-da pealelõunaks. Niisiis, homme, 24. saab minna normaalselt treeningule, lubati ka et „väravad” pannakse kinni, kuni kella 14:00, edasi kell 15:00 algab kõikide paatide evakueerimine, mida teevad kohalikud vabatahtlikud, kes pidavat sõudmisest ja paatidest midagi teadma.

Paadid viiakse varju koos kronsteinidega, suured paadid kohalikku keskuse hoonesse ja ühesed ning kahesed autode ja traileritega kuhugi. Küll aga jäävad ülesse kaks suurt telki, lõunasöögitelk ja pealtvaataje telk, kuhu paigaldatakse üle saja sõudeergomeetri. Nii et elutegevus võistluspaigas jätkub kuivamaasõudmisega kolme päeva jooksul 25- 27.-ni, probleemiks on kuidas 1100 atleedile treeningaegu jagub. Sellekohast skeemi ootavad „Team Managerid” homme kell 12:00 uuel koosolekul. Paatide tagasitoomine algab praeguse plaai järgi 27. kell 18:00 ja veele treenima saab uuesti pühapäeval kell 6:30- st, seega esialgse programmi järgi esimel võistluspäeval. Kuid treenida ei saa mitte distantsil, sest seal algab radade sissepanemine, vaid väljaspool – ülevalpool starti.

Maailmameistrivõistluste esimene päev lükkub aga teisipäevale 30. augustile ja kavas on eelsõidud mõlemas A ja B grupis. 31-l aga vahesõidud mõlemas grupis, selleks et 1. septembriks jõuda graafikusse. Probleeme tekitab see neile, kes on otsustanud sõita kahte paati, nii nagu näiteks meie sõbrad- konkurendid Iztok Cop ja Luka Spik, kes lähevad veele nii kahese kui ka neljasega. Meie koondise mehed on kõik terved ja paistab, et ajavahega kohanemise protsess kulgeb ilusti. Silver Sonntak näiteks ei saanud üldse aru, et oleks olnud mingi muutus, heitis õhtul lennukis magama ja tõusis hommiku Jaapanis. Sama võib öelda ka massöör Ulvi Veideni kohta.

Hea märk.

Ehk Matti Killingul vedas Äralennul Tallinnast jõudsid esimesena lennujaama Ulvi, Silver ja treener Matti Killing koos pika aerukastiga. Kui tavaliselt jokutatakse seal kaua niisama, siis nüüd ajasin nad kohe pileteid registreerima, arvestades, et aerudega võib tekkida küsimusi. Esiteks tänu sellele avastas Killing varakult, et tal pole passi kaasas ja sai kohe „lennuki- oma naise Reet Palmi” Pärnust teele kupatada ( tuli 1 tunni ja 10 minutiga), teiseks jäi Finnairi lennuk Tallinnasse tulekuga hiljaks ja komandaks ta jäi õnneks täpselt nii palju hiljaks, et Killingu pass küll kohale jõuaks, aga et meie, ja veel tähtsam pagas Osaka lennukile peale saaks. Nii et, näis…

Vaatamisväärsusi napib

Kahjuks ei ole meie külas, Hashimas ja lähiümbruses, esialgsel vaatlusel, jalgsikäigu tee kaugusel, isegi mitte ühtegi kaubanduskeskust rääkimata mingitest Jaapanile omastest vaatamisväärsustest või templitest, ainuke on tõesti riisipõllud ja filmides nähtud kübaratega kikkhabemega vanamehed.

Jaan
Mob: +81 80 3176 39 49
Hotell +81 58 398 1100
tuba 621